Przejdź do głównej zawartości

KLASA 7 ODDYCHANIE KOMÓRKOWE

BIOLOGIA- klasa 7

 TEMAT: ODDYCHANIE KOMÓRKOWE 

MATERIAŁY DO TEMATU:

W języku potocznym oddychanie oznacza jedynie wdychanie i wydychanie powietrza. Czynności te – poprawnie nazywane wymianą gazową – polegają na dostarczaniu organizmowi tlenu i usuwaniu z niego dwutlenku węgla. Czym w takim razie jest oddychanie?

Ilustracja przedstawia schemat wykorzystania energii przez organizmy. W centrum znajduje się czerwone słoneczko z napisem „energia w ATP”. Od niego odchodzą cztery czerwone strzałki do kół, znajdujących się wokół słoneczka i przedstawiających różne rodzaje energii. W pierwszym z prawej znajduje się rysunek beżowej komórki nerwowej, przy której umieszczono czerwoną błyskawicę. W błękitnym owalu widnieje podpis: energia elektryczna. W drugim jest rysunek białego niedźwiedzia na lodzie. W brązowym owalu podpis: energia cieplna. W kole u dołu widnieje brązowy koń, stojący na tylnych nogach. We fioletowym owalu napis: energia mechaniczna. Od czerwonego kółeczka w lewo w ciemnooliwkowym owalu jest napis: energia chemiczna. Od niego strzałki prowadzą do trzech kół po lewej stronie. W jednym przedstawiono roślinę, a w jej łodydze małe strzałki do liści i do korzeni. To symbol transportu aktywnego. W drugim kole ukazano liczne beżowe grudki z fioletowymi kropkami, czyli komórki. To symbol wzrostu i odnowy komórek. Trzecie kółko u góry przedstawia kolorową podwójną spiralę DNA. Ten rysunek symbolizuje syntezę związków chemicznych.

ODDYCHANIE KOMÓRKOWE 
Oddychanie jest procesem warunkującym życie, pozwala bowiem organizmom korzystać z energii zawartej w pokarmie. Wszystkie istoty potrzebują energii do wykonywania czynności życiowych – dzięki niej mogą się poruszać i odżywiać, wydalać, reagować na bodźce, prowadzić procesy biochemiczne w komórkach, rozmnażać się i rosnąć. Ptaki i ssaki potrzebują energii również po to, żeby utrzymywać stałą temperaturę ciała, niezależną od temperatury otoczenia. Związki organiczne zawierają energię chemiczną, dlatego są pokarmem organizmów. Uwalnianie energii z pokarmu odbywa się w każdej żywej komórce i jest nazywane oddychaniem komórkowym. W komórkach organizmów jądrowych proces ten zachodzi w mitochondriach – strukturach, których funkcję można porównać z działaniem elektrowni. Zawierają one enzymy zdolne do przeprowadzania tego procesu. Związkiem organicznym będącym źródłem energii jest cukier – glukoza. Kiedy w organizmie zabraknie glukozy, wówczas są rozkładane substancje zapasowe, głównie inne cukry i tłuszcze, gdy zaś i te rezerwy się wyczerpią, wtedy zostają rozłożone nawet białka. Wykorzystanie białek jako „paliwa” jest skutkiem długotrwałego głodu i na przykład u zwierząt prowadzi do zaniku mięśni. W procesie oddychania energia chemiczna jest przetwarzana. Znaczna jej część zostaje rozproszona w formie ciepła, reszta zaś jest zmagazynowana w cząsteczkach związku chemicznego nazywanego ATP. Może on być transportowany po całej komórce i następnie wykorzystywany tam, gdzie wystąpi zapotrzebowanie na energię. W komórce energia jest uwalniana z pokarmu w obecności tlenu lub bez jego udziału, dlatego wyróżnia się dwa sposoby oddychania komórkowego: oddychanie tlenowe i oddychanie beztlenowe. Tlenowo oddychają rośliny i zwierzęta (oprócz pasożytów jelitowych), a także większość mikroorganizmów i grzybów. Produktami tego procesu są dwutlenek węgla i woda – proste związki chemiczne ubogie w energię. 
Ilustracja do zadania. Po lewej stronie równania znajdują się glukoza oraz tlen, po prawej woda, dwutlenek węgla oraz energia.

ODDYCHANIE BEZTLENOWE
 Oddychanie beztlenowe jest głównym źródłem energii dla organizmów żyjących w środowiskach, w których brakuje tlenu lub jest go niewiele. W taki sposób oddychają niektóre bakterie, grzyby i pasożyty jelitowe, czasem również komórki mięśniowe. Oddychanie beztlenowe zachodzi w cytoplazmie i jest nazywane fermentacją. Najbardziej znana jest przeprowadzana przez drożdże fermentacja alkoholowa. W jej wyniku zachodzi rozkładu cukru na alkohol etylowy i dwutlenek węgla, a także uzyskiwana jest energia. W warunkach niedostatecznego dostępu tlenu w komórkach mięśni zachodzi fermentacja mlekowa. Taką fermentację prowadzą również bakterie występujące w mleku i niektóre bakterie żyjące w układzie pokarmowym człowieka. W procesie tym energia powstaje wskutek przemiany glukozy w kwas mlekowy. Komórki, w których przebiega oddychanie beztlenowe, uzyskują znacznie mniej energii niż komórki oddychające tlenowo, ponieważ produkty fermentacji zawierają jej jeszcze całkiem sporo. Przy wystarczającym dostępie tlenu zarówno drożdże, jak i komórki mięśniowe mogą oddychać tlenowo.

Ilustracja przedstawia cztery szare prostokąty w dwóch rzędach. Zapisano w nich schemat przebiegu dwóch rodzajów oddychania beztlenowego, czyli fermentacji. Napis energia ma kolor czerwony. W pierwszym rzędzie od glukozy czarna strzałka prowadzi do działania: alkohol etylowy plus dwutlenek węgla plus energia. Jest to zapis fermentacji alkoholowej.W drugim rzędzie od glukozy czarna strzałka wskazuje zapis: kwas mlekowy plus energia. Oznacza to fermentację mlekową.

 MATERIAŁY DO TEMATU ZNAJDZIESZ: 
Podręcznik https://epodreczniki.pl/a/oddychanie/D1BvWZlaa 
https://biologiazpaniainez.blogspot.com/2020/03/gra-edukacyjna-w-rytmie-serduszek.html 

ZADANIA DO WYKONANIA: 

Zadanie 1. Wykonaj tabelę w której porównasz oddychanie tlenowe i beztlenowe. Uwzględnij substraty, produkty, ilość wytworzonej energii, miejsce przebiegu. 

DLA CHĘTNYCH
 Obserwacja 1 

Obserwowanie wytwarzania dwutlenku węgla przez drożdże.
 Co będzie potrzebne
  mała grudka drożdży (1/2 łyżeczki do herbaty), 
 1 łyżka cukru, 
 letnia woda,
  mała butelka szklana lub plastikowa,
  balonik, 
 kubek, 
 świeczka. 

Instrukcja 
1. Rozprowadź drożdże w niewielkiej ilości wody z cukrem. 
2. Mieszaninę wlej do butelki i naciągnij na szyjkę butelki balon pozbawiony powietrza. 
3. Tak wykonany zestaw doświadczalny ustaw w ciepłym miejscu. 
4. Po upływie około godziny zdejmij balon z szyjki butelki i szybko wyciśnij jego zawartość do kubka. 
5. „Wylej” zawartość kubka na płomień świeczki.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

BIOLOGIA KLASA 5 WIRUSY, BAKTERIE, PROTISTY, GRZYBY- POWTÓRKA

BIOLOGIA TEMAT :   Wirusy, bakterie, protisty, grzyby i porosty-utrwalenie wiadomości. Wszystkie organizmy zostały podzielone na pięć grup, tzw. królestw. Są to bakterie, protisty, grzyby, rośliny i zwierzęta. Poza klasyfikacją znalazły się wirusy, które nie są ani żywe, ani martwe. Ludzie należą do królestwa zwierząt. BAKTERIE Bez wielkiej przesady można stwierdzić, że bakterie występują wszędzie: w wodzie, glebie i powietrzu. Dzięki mikroskopijnym rozmiarom są one łatwo przenoszone przez prądy powietrza na drobinach kurzu lub w kroplach wody. Każdy gatunek bakterii ma swoje wymagania co do rodzaju podłoża, temperatury otoczenia i dostępu do tlenu. Wiele bakterii żyje na powierzchni ciała organizmów lub w ich wnętrzu, gdyż mają tam odpowiednią temperaturę, wilgoć oraz dostateczną ilość pokarmu. Bakterie to najmniejsze jednokomórkowe organizmy na Ziemi. Ich wielkość waha się od 0,2 µm do około 10 µm. Gdyby ułożyć komórki bakterii jedna za drugą, to na

KLASA 8 CZYM JEST EKOSYSTEM

CZYM JEST EKOSYSTEM? Ekosystem to zbiór elementów ożywionych i nieożywionych, które wzajemnie na siebie wpływają. Obszar zajmowany przez pojedynczy ekosystem może mieć bardzo różną wielkość. Przykładem ekosystemu jest niewielka łąka, ale też ogromny las tropikalny. Wszystkie elementy ekosystemu oddziałują na siebie. Należą do nich organizmy, które są nazywane ożywionymi elementami przyrody, i elementy nieożywione, takie jak podłoże, światło, woda, wilgotność, temperatura powietrza, obecność tlenu i dwutlenku węgla, zasolenie wody i gleby. Organizmy mają określone wymagania wobec środowiska. Dany gatunek zasiedla tylko taki teren, na którym może zaspokajać swoje potrzeby. Organizmy są powiązane wieloma zależnościami zarówno z innymi osobnikami, jak i ze składnikami przyrody nieożywionej. Każdy ekosystem składa się z wzajemnie wpływających na siebie elementów ożywionych , czyli biotycznych, oraz nieożywionych, czyli abiotycznych. Ekosystemy możemy podzielić na lądow

KLASA 5 TKANKI ROŚLINNE

TEMAT:   TKANKI ROŚLINNE. MATERIAŁY DLA UCZNIA: Różnorodność tkanek jest wynikiem przystosowania się roślin do życia w środowisku lądowym. Niestabilne warunki suchego lądu, zwłaszcza okresowe susze, zmuszają rośliny do posiadania elementów transportujących i magazynujących wodę. Konieczne jest też też wykształcenie powłok zabezpieczających przed parowaniem. Rośliny, pnąc się do światła, potrzebują elementów usztywniających ich wiotkie ciała. Powstanie tkanek jest zatem odpowiedzią na czynniki środowiska. Tkanka to grupa komórek o podobnym pochodzeniu i budowie, pełniąca w organizmie określoną funkcję. U współczesnych roślin wyróżnia się tkanki twórcze i stałe. Komórki tkanek twórczych mają zdolność do ciągłych podziałów. Komórki tkanek stałych są wyspecjalizowane do pełnienia określonej funkcji, nie mnożą się, mogą tylko rosnąć i mają kształt charakterystyczny dla danej tkanki . TKANKI TWÓRCZE Rośliny rosną przez całe swoje życie. Za ich wzrost odpowiedzialne s